Pic

De vijf meest gemaakte fouten bij verzuim

Verzuim is voor veel werkgevers een probleem, dat bovendien qua financiën behoorlijk op kan lopen. Juist daarom is het goed om het hoofd koel te houden en zelf fouten te vermijden. Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten in het traject rondom verzuim!

Fout 1. Niet de juiste persoon op de juiste zaak

Veel werkgevers dragen om begrijpelijke redenen het hart soms op de tong. Maar dat is niet altijd de meest diplomatieke en handigste weg. Het is slim om de juiste persoon op een verzuimzaak te zetten. Een goede balans tussen zakelijk en menselijk werkt het beste. Een interne casemanager, die normaal gesproken vanuit de organisatie contact heeft met zieke werknemers, kan hierbij het verschil maken.

Fout 2. Loon opschorten zeggen terwijl je loon stopzetten bedoelt

Natuurlijk is de zaak al behoorlijk uit de hand gelopen voordat je een werknemer een waarschuwingsbrief stuurt. Maar ook in dit deel van de communicatie is het belangrijk om alert te blijven! Vaak spreekt de werkgever in zo'n brief over 'loon opschorten' in plaats van 'loon stopzetten'. Loon opschorten wil zeggen dat als de werknemer gewoon doet wat hij moet doen, het loon met terugwerkende kracht gewoon uitbetaald krijgt. Met loon stopzetten is dat anders: dan krijgt de werknemer het loon niet meer gestort.

Fout 3. Iemand te snel uitnodigen bij de bedrijfsarts

Het is soms verstandiger om met een zieke werknemer in gesprek te blijven en tot op zekere hoogte flexibel te zijn. Proberen er samen uit te komen is een betere optie dan een bedrijfsarts in te schakelen. Zaken worden dan al snel gemedicaliseerd of een zieke werknemer krijgt te horen dat hij of zij 'gewoon' aan het werk kan. De oplossing ligt vaak in het midden.

Fout 4. Arbeidsmogelijkheden niet benutten in spoor 1

Spoor 1 betekent als het ware: aangepast werk bij de eigen werkgever. Dat kan aangepast werk zijn, of tijdelijk taken uitvoeren die normaal gesproken door iemand anders worden uitgevoerd. Op die manier hou je mensen wel in het arbeidsritme en betrokken bij de organisatie. Mogelijkheden hiertoe worden heel regelmatig niet gezien of gecreëerd. Als het verzuim langer dan zes weken duurt, zal het UWV hier zeker naar vragen!

Fout 5. De rendabiliteit niet zien van een interventie

Een coach of mindfulnesstraining is een investering in preventie. De kosten hiervoor verdien je als werkgever snel terug en daarnaast investeer je in goodwill! Een zieke werknemer kost zo'n 250 tot 500 euro per dag. Een interventie, al dan niet geadviseerd door een derde partij, kan een goede oplossing zijn. Bovendien zal het UWV in het geval van een WIA informeren waarom geen interventie ingezet is. Ons advies is: doe aan interventies, voor preventie op meerdere vlakken!

BCS helpt je graag in het adviseren en informeren over de verschillende mogelijkheden. Veel paden zijn uitgestippeld, maar er zijn altijd kansen en wegen die goed bij de werkgever passen. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Schrijf je nu in voor de blogs!

Voornaam
Achternaam
Bedrijfsnaam
E-mailadres
Telefoonnummer